Rendszerüzenet

Kommunális hulladék gyűjtésére alkalmas elektromos hajtású tehergépjármű fejlesztése

Debreceni Egyetem, Műszaki Kar, Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék
Szakmai vezető: Géza Husi, főiskolai docens (Mechatronikai és Villamosmérnöki Kutatócsoport)
Projekt időtartama: 2013 - 2015
A projekt céljainak, eredményeinek ismertetése:
A projekt eredményeként egy „P” rendszámmal ellátott közúti próbákra alkalmas prototípus jármű készült el 2014. szeptemberére. A jármű és a hulladékgyűjtő raktér mozgatását egy speciális elektromos hajtás biztosítja, amely már az alternatív hajtású autók versenyén is többször bizonyított, és amelynek az alkalmazásával az üzemeltetés terén komoly energia-megtakarítást érnek el. Ez az eszköz alkalmas arra, hogy a gyorsításhoz felhasznált energia jelentős részét visszanyerjék elektromos fékezés útján. A hulladékgyűjtők tetejére tervezett napelemek – az akkumulátort kímélve – egyből a meghajtó rendszerbe táplálják az energiát. A jármű 14000 kg tömegű, a hajtás 1 db 55kW (230/400V) aszinkron motort tartalmaz. Az akkumulátor kapacitása 113kWh, feszültsége 620 V DC. A jármű 78 km/óra maximális sebességgel képes egy szemétgyűjtési kört elvégezni és önerejéből felmenni a szemétdomb tetejére, a lerakóhelyre. A teherautó PV cellákkal is rendelkezik, amelyek biztosítják a segédüzemekhez (szervo, féklevegő rendszer stb.) a szükséges energiát egy önálló akkumulátort folyamatosan töltve. A járműhöz kifejlesztésre kerül továbbá egy konténerbe telepített, Magyarországon egyedülálló, elektromos járművek fejlesztéséhez és teszteléséhez használható teljesítménymérő pad, valamint egy a fejlesztést támogató telemetriai rendszer. A teljesítménymérő padon szimulálhatók az egyes begyűjtési szakaszokhoz tartozó átlagos dinamikai ciklusok és ezt megfelelő szoftver segítségével tesztelési célból a motor hajtott tengelyére szimulációként elő lehet állítani. Az innovatív jármű használatával jelentős költségmegtakarítás érhető el, mindemellett megszűnik a zajszennyezés és a károsanyag-kibocsátás is.